Parkeringsituasjonen i borettslaget
9. januar 2023

Dette gjelder hovedsaklig Østre Moholt-tun, men det er litt nyttig info for dere på Vestre også.

Hei, 

Styret har fått mange henvendelser om feilparkeringer på Østre moholt-tun, og manglende skilting av reserverte plasser (henholdsvis motorvarmere, og elbilladeplasser). Styret har samtidig fått flere tilbakemeldinger at etter utbygging av elbilladere er parkeringssituasjonen utfordrende. 

Styret jobber med å bedre situasjonen for alle, men er av forskjellige grunner ikke kommet helt i mål enda. Skal prøve her å gi en liten oppsummering av veien videre slik den er planlagt, og beklager på vegne av styret for at informasjonsflyten ikke har vært god nok. Det skyldes i hovedsak "følgefeil" fra utbyggingen, ment som en forklaring - ikke unnskyldning.

 

Reserverte parkeringsplasser

Styret oppfordrer til å ikke benytte parkeringsplass som er reservert - med mindre den er reservert til deg. Dette er i all hovedsak Motorvarmere & Elbilladere (se vedlagte bilder). Stolper uten utstyr på er ikke reserverte. 

Hvis du er i tvil om parkeringsplass du bruker er reservert eller ikke, legg gjerne igjen en lapp med kontaktinfo på dashbord i bilen og ber om at alle viser hensyn til eventuell motpart - det har ikke vært så lett for alle den siste tiden.

Dersom du har en reservert plass og noen har feilparkert på denne, må du kontakte eier av bilen selv, styret må fokusere på å få løst denne situasjonen og kan ikke bruke tid på å være parkeringsvakt. Vi håper skilting (se punkt under) vil hjelpe på. Dersom du er usikker på hvordan dette gjøres kan man finne eier av bil på statens vegvesen sine nettsider (krever innlogging med BankID).


Skilting av reserverte plasser

Styret har snakket med snekker som har en plan for å få opp skilting på nye elbilladere & motorvarmere, dette kommer tidligst torsdag men forhåpentligvis ikke så mye senere - snekker er varslet om at behovet er stort.

Skilting vil i første omgang komme på samtlige plasser (også de som er ledige), styret vil etter planen få tildelt plasser som er søkt om men ikke tildelt på mandag/tirsdag. Eventuelle overflødige skilter blir deretter raskt fjernet igjen - slik at det blir lett å se forskjell. 

 

Ikke reservert parkering

Antallet reserverte plasser har økt en viss grad, spesielt på Øvre Østre (2-24). Styret har forståelse for at det kan være mer vanskelig enn tidligere å sikre seg parkering, det er likevel slik at vi er pålagt å ha mulighet for elbillading. Det er heller ikke slik at det er et 1-til-1 forhold mellom antall parkeringsplasser og antall boenheter, så her må vi prøve å samarbeide som best vi kan. Ber om at de som har reservert plass eller garasje benytter disse til parkering, slik at det blir lettere for dem som ikke har dette. 

 

Søknader om motorvarmer eller ladeplass på Østre

Styret har mottatt flere søknader om elbilladerplass og motorvarmerplass på Østre moholt-tun som ikke er ferdig behandlet enda. Dette er fordi det er litt kluss med merking av de nye laderne opp mot "gammelt" system og overlapp mellom navn på noen av disse med eksisterende system på Vestre som må løses før TOBB kan involveres i de nye. 

Styret vil derfor gi samtlige parkeringsplasser nytt navn, som også vil gjøre det lettere å finne plass ved eventuell tildeling fremover. Dette vil ikke endre på noe i bruk eller kreve endring fra beboers side. 

Dette er tiltenkt å være gjort på mandag uke 3, og da forhåpentligvis vil alle som har søkt være kontaktet innen tirsdags kveld neste uke. Dersom vi kommer til onsdag (18.01.23) neste uke og du ikke har fått tilbakemelding på din søknad, ber styret deg om å sende purring. 

 

Oversikt over tilgjengelige plasser (motorvarmer/ladeplass) på hele Moholt-tun:

 Kart som ligger ute på nettsiden per i dag er utdatert og stemmer ikke overens med realiteten. På grunn av tidsbegrensninger vil nytt kart/oversikt ta litt lengre tid å få stelt i stand enn nevnte punkter over. Forhåpentligvis vil dette være klart innen utgangen av januar.

Dersom du ønsker en reservert plass i form av motorvarmer eller elbillader, oppfordrer styret til å søke, da det stort sett er ledige plasser tilgjengelig på alle tun av begge sorter. Styret kan kontaktes direkte om søknadsskjema ikke er på plass på nettsiden i det du tenker å gjøre dette.

 

Søknadsskjema for motorvarmer & elbilladeplass

Søknadsskjema på nettsiden er heller ikke oppdatert med de økte leieprisene per 01.02.2023 – dette kommer forhåpentligvis i løpet av denne uken, men senest innen 22.01.2023. Det kommer nyhetssak på nettsiden når dette er på plass.

 

Mvh,

Tommy Robertsen Hagen

På vegne av styret i Moholt borettslag

Tidligere aktuelle saker

Av Maren Brathagen 27. april 2025
Velkommen til dugnad i Moholt borettslaget tirsdag 6. mai kl. 17 – 19. Vi håper dere har anledning til å bidra til at borettslaget blir klargjort til sommeren. Det er raker/river, arbeidshansker, avfallssekker, søppelklype og lignende som kan lånes fra vaktmestergarasjen, men ta gjerne med hageredskaper fra oppgangen. Styret ber om at disse blir levert tilbake etter endt dugnad. Avfallssekker settes på lett synlige plasser, så henter vaktmester disse påfølgende dag. Dugnaden avsluttes med burger fra foodtrucken til Kompis, sponset av Proaktiv Eiendomsmegler. I tillegg vil disse stå på stand: - H.Granbo VVS, rørleggerfirma - Fjeldseth AS, elektrikerfirma - Proaktiv Eiendomsmegler 
Av Maren Brathagen 22. februar 2025
Det har fredag 21.02.25 oppstått problemer med alle ladebokser fra Easee på Vestre Moholt-tun. Styret jobber sammen med elektriker for å utbedre feilen. Styret håper selvfølgelig at problemet løses raskt, men det er fredag kveld usikkert hvor lang tid dette vil ta. Hvis noen har behov for lading raskt kan man benytte seg av midlertidig lading, via CloudCharge, som borettslaget har tre plasser av. Informasjon om dette finner man under "Ressurser" og "Bil og parkering". Følg framgangsmåten som er oppgitt her. OPPDATERING: Feilen er rettet opp i lørdag morgen, 22.02.25.
Av Maren Brathagen 16. januar 2025
Vedrørende overgang til ny ordning for lading av elbillading har det kommet inn spørsmål hvorfor styret gjør denne endringen og endrer en ordning som for mange tilsynelatende fungerte fint, samt styrets prosess rundt dette og prising på lading. Både nåværende styre og forrige styre har etter siste større utbygging av sett at arbeidsmengden med å administrere ca. 70 ladeplasser i borettslaget har blitt en større og mer tidkrevende jobb enn forutsatt. Fram til nå har søknader om ladeplass blitt behandlet individuelt fra styret og godkjennes på styremøter som avholdes en gang i mnd, med unntak av ferieavvikling, samt at det måtte skrives en kontrakt med TOBB som tok seg av fakturering for ladeplassen via felleskostnader (moe borettslaget har måtte betalt for). I perioder kunne dette gi lang ventetid for beboere som hadde sendt inn søknad og gått til anskaffelse av elbil for å få tildelt en lader. Styret har også måtte stå for førstelinjehelp hvis beboere har hatt problemer med lading pga. teknisk svikt eller andre forhold, noe som krever en kompetanse som vanligvis ikke er påkrevd av et styre i et borettslag. Slik løsningen er i dag er dette en arbeidsmengde som ikke lar seg forsvare for styret og med flere elbiler i framtiden vil denne arbeidsmengden antas å øke. Styrets prosess for å velge partner for administrering av ladeplasser har pågått siden sommeren og endte med to tilbud, ett fra Elaway og ett fra Aneo sitt datterselskap, Movel. Elaway ble valgt på bakgrunn av vesentlig lavere pris, med bla. ingen etableringsgebyr. Mye negativ omtale i media av Aneo sin prising på ladeplasser i borettslag spilte også inn i avgjørelsen. Tidligere var prisen for lading 100 øre/kWh (forhåndsbetalt som 225 kr a-konto strøm med avregning hvert år) + 250 kr/mnd. i leie av parkeringsplass for å dekke inn borettslagets utgifter av vedlikehold og drift av anlegget, primært elektrikerarbeid. Styret så at både den strømprisen inkl. nettleie og de faktiske kostnadene på vedlikehold og drift av anlegg var høyere enn det borettslaget fikk inn av penger fra brukerne av elbilladere. I praksis har resten av beboerne i borettslaget indirekte vært med på å sponse forbruket og vedlikeholdet av elbilladerne. Styret mente at dette nok ikke var tiltenkt når man startet med elbilladere i borettslaget, og at kostnadene for strøm og vedlikehold har vokst raskere enn inntektene fra utleie av laderne. Styret kan ikke lenger forsvare ovenfor resten av borettslagets beboere at de er med på å «sponse» elbileiernes strømforbruk. Prisen i dag er som tidligere nevnt: Spotpris for strøm i øre/kWt + 80 øre/kWt i nettleie og avgifter + 100 øre/kWt i vedlikehold. Å sette en fast timespris på nettleie har vært utfordrende, da prisen er ulik basert på kapasitetsleddet til hvert målepunkt, samt energileddet varierer fra dag og natt. Prisen på 80 øre/kWt ble satt etter en sjekk av nettleiepriser, bla. fra SSB: https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser Vedlikeholdet på 100 øre/kWh er basert på historisk grunnlag for hva det har kostet med periodisk vedlikehold og løpende kostnader ved tilkalling av elektriker hvis noe har vært feil. Dette beløpet vil kunne justeres etter hvert hvis kostnadene med ladeanlegget går ned, ettersom det var en innkjøringsfase i fjor etter at anlegget ble utvidet i 2023. For å være helt sikre på at borettslaget ikke krever inn for mye penger, skal en økonom fra TOBB bistå og se om prisen for lading er akseptabel. Med dagens pris vil regnestykket for en bruker som tidligere ladet bilen sin for et gjennomsnitt på 225 kr. i mnd. i strømforbruk og betalte 250 kr i leie for parkeringsplass (totalt 475 kr) følgende: gjennomsnittlig strømpris i 2024 var på 40,78 øre/kWt. Med et forbruk på 225 kWt × (40,78 øre/kWt + 80 øre/kWt+ 100 øre/kWt) + 69 kr/mnd. for abonnementet hos Elaway utgjør dette en månedspris på 565,76 kr/mnd. En gjennomsnittlig økning på rundt 91 kr. Faktisk kostnad vil så klart variere da det er rimeligere strøm på natten når de fleste lader, og elbilene har forskjellig forbruk på sommer og vinter. Dette er det regnestykket styret brukte som utgangspunkt for å godkjenne prising da gjennomsnittet av beboerne ligger på dette forbruket og de fleste beboerne lader ikke bilene sine nok til å få en restregning påfølgende år når strømmålerne på elbilladerne blir avregnet. De som vil få vesentlig høyere utgifter ved lading er de som pendler eller bruker bilen sin i jobb som f.eks. taxi. Styret mener at kostnadene ved lading skal følge brukernes forbruk, slik at de som bruker laderne mer må betale mer av kostnadene ved drift og vedlikehold. Om beboerne ønsker å gå tilbake til en rimeligere ordning hvor borettslaget sponser lading av elbiler, står de fritt til å fremme et vedtak om dette på generalforsamlingen. Å fakturere for mye for en tjeneste er derimot ikke lov, og med unntak av abonnementskostnaden på 69 kr/mnd. til Elaway, går øvrig fakturert beløp for lading uavkortet til borettslaget for å dekke strøm og vedlikehold. Som tidligere nevnt skal en økonom fra TOBB sjekke beregningen på pris for lading. MERK! Styret har blitt gjort oppmerksom på at enkelte beboere opplever differanse på antall kWt fakturert i Elaway-appen og faktisk antall kWt mottatt av elbilen. Dette synes å være en feil hos Easee eller hos den enkeltes ladeapp for bilen, da Elaway får data direkte fra laderen. Om du mener dette har skjedd for deg, og du har blitt belastet for et høyere beløp enn det du skulle, ønsker vi at du dokumenterer dette og sender til styret slik at vi i samarbeid med Elaway finner ut hva som er årsaken og snarest mulig rettet opp feilen.